Dansdagarna

Meny

Konceptdanserna har elever år efter år själva fått göra stegen till, som resterande elever får lära sig inför danspalatset. Under 2 dagar är det schemabrytande aktiviteter i idrottshallen, där jag som idrottslärare genomförde en mängd olika danser som de har fått öva på under åren. Ändra namn och forma detta till er skola!

Användarbild
Elin Kyrkander

Filer

  • Dansdagarna detaljscheman.docx-87151652090338.docx
  • Riskanalys Dansdagarna .docx-73051652090338.docx

Koppling till kursplan (Årskurs 7-9 / Idrott och hälsa)

Här visas vilka områden i kursplanen som materialet är kopplat till.

Centralt innehåll

  • Rörelse
    Arrow down
    • Komplexa rörelser i lekar, spel och idrotter, inomhus och utomhus, samt danser och rörelser till musik.
    • Styrketräning, konditionsträning, rörlighetsträning och mental träning. Hur dessa aktiviteter påverkar rörelseförmågan och hälsan.
    • Digitala och andra verktyg för att planera, genomföra och värdera rörelseaktiviteter.
    • Traditionella och moderna danser samt rörelse- och träningsprogram till musik.
    • Olika simsätt i mag- och ryggläge.
  • Hälsa och livsstil
    Arrow down
    • Att sätta upp mål för fysiska aktiviteter, till exempel förbättring av konditionen.
    • Ord och begrepp för och samtal om upplevelser och effekter av olika fysiska aktiviteter och träningsformer.
    • Arbetsställningar och belastning till exempel vid fysiska aktiviteter och förebyggande av skador, genom till exempel allsidig träning.
    • Olika definitioner av hälsa, samband mellan rörelse, kost och hälsa och sambandet mellan beroendeframkallande medel och ohälsa.
    • Kroppsideal inom idrotten och i samhället i övrigt. Dopning och vilka lagar och regler som reglerar detta.
    • Första hjälpen och hjärt- och lungräddning.
    • Hur individens val av idrotter och andra fysiska aktiviteter påverkas av olika faktorer, till exempel av kön.

Reaktioner

Vi använder cookies för bästa upplevelse. Läs mer om vår cookiepolicy här.