Vad har känslor på sig, när de går på fest?

Meny

Eleverna ska i svenska gestalta, det kan man göra på olika sätt. Ett är att be eleverna att välja en känsla: vemod, sorg, lycka, kär, glädje mm. Be dem beskriva vad de har på sig när de går på fest, öva på gestaltningar.

Användarbild
Anna Sterlinger

Filer

  • Känslor i ord och bild - uppgift .pdf-40811648991099.pdf
  • Elevexempel 2. När sorg går på fest (1).pdf-46921648991099.pdf
  • Elevexempel- 1 När glädje går på fest-.pdf-56261648991099.pdf
  • Elevexemepl- 3 När vemod släpar sig fram till en gala har den på sig mörka dystra kläder. En varm luvtröja som ledsamt omsluter sorgen med ett par matchande kolsvarta byxor som hänger med err tungsinne på bena..pdf-87721648991099.pdf

Koppling till kursplan (Årskurs 7-9 / Svenska)

Här visas vilka områden i kursplanen som materialet är kopplat till.

Centralt innehåll

  • Läsa och skriva
    Arrow down
    • Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och sammanhang.
    • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
    • Olika sätt att skapa och bearbeta egna och gemensamma texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
    • Redigering och disposition av texter med hjälp av digitala verktyg. Olika funktioner för språkbehandling.
    • Språkets struktur med stavningsregler, skiljetecken, ordklasser och satsdelar.
    • Ordböcker och digitala verktyg för stavning och ordförståelse.
    • Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå, tolka och analysera tex­ter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syfte, avsändare och sammanhang. Att urskilja innehåll som kan vara direkt uttalat eller indirekt uttryckt i texten.
    • Sammanfattning av texter.
    • Analys av texter med koppling till upphovsperson, tid och andra texter samt utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor.
    • Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av tex­ter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
    • Disposition och redigering av texter med hjälp av digitala verktyg. Bear­bet­ning av egna och gemensamma texter till innehåll och form. Att ge och ta emot respons på texter.
    • Språkliga strukturer och normer. Stavning, meningsbyggnad, stycke­in­del­ning och olika typer av textbindning. Ordklasser och satsdelar.
    • Språkliga handböcker och digitala verktyg för ordförståelse, språkriktighet och variation.
  • Berättande texter och sakprosatexter
    Arrow down
    • Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Skönlitteratur som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor. Lyrik, dramatik, sagor och myter.
    • Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i skönlitteratur för ungdomar och vuxna. Parallellhandling, tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar, inre och yttre dialoger.
    • Några skönlitterära genrer och hur de stilistiskt och innehållsligt skiljer sig ifrån varandra.
    • Några skönlitterärt betydelsefulla ungdoms- och vuxenboksförfattare från Sverige, Norden och övriga världen och deras verk, samt de historiska och kulturella sammanhang som verken har tillkommit i.
    • Beskrivande, förklarande, utredande, instruerande och argumenterande texter, till exempel tidningsartiklar, vetenskapliga texter, arbetsbeskrivningar och blogginlägg. Texternas syften, innehåll, uppbyggnad och språkliga drag.
    • Texter som kombinerar ord, bild och ljud, och deras språkliga och dramaturgiska komponenter. Hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i tv-serier, teaterföreställningar och webbtexter.
    • Texter i digitala miljöer med länkar och andra interaktiva funktioner.
    • Kombinationer av olika texttyper till nya texter, till exempel informerande texter med inslag av argumentation.

Reaktioner

SS
Susannah Ståhl

Vi använder cookies för bästa upplevelse. Läs mer om vår cookiepolicy här.