Kort kan användas till att bygga olika tal. De är färgkodade enligt montessori. Syftet är att eleven ska kunna öva förståelsen för positionssystemet
Helena Fransman
5
Filer
talkort-till-bygga-tal.pdf-41521647797683.pdf
Koppling till kursplan (Årskurs F-3 / Matematik)
Här visas vilka områden i kursplanen som materialet är kopplat till.
Centralt innehåll
Taluppfattning och tals användning
Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen kan delas upp och hur de kan användas för att ange antal och ordning.
Hur positionssystemet kan användas för att beskriva naturliga tal. Symboler för tal och symbolernas utveckling i några olika kulturer genom historien.
Del av helhet och del av antal. Hur delarna kan benämnas och uttryckas som enkla bråk samt hur enkla bråk förhåller sig till naturliga tal.
Naturliga tal och enkla tal i bråkform och deras användning i vardagliga situationer.
De fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer.
Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning och överslagsräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digitala verktyg. Metodernas användning i olika situationer.
Rimlighetsbedömning vid enkla beräkningar och uppskattningar.
Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen delas upp och används för att ange antal och ordning.
Positionssystemet och hur det används för att beskriva naturliga tal.
Symboler för tal och symbolernas utveckling i några olika kulturer genom historien.
Tal i bråkform som del av helhet och del av antal samt hur delarna benämns och uttrycks som enkla bråk. Hur enkla bråk förhåller sig till naturliga tal.
Hur naturliga tal och enkla tal i bråkform används i elevnära situationer.
Metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning, överslagsräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar.
Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.