School Attack in Sweden, Malmö, 21th March 2022

Meny
  • Lektionsupplägg
  • Muntlig övning
  • Pedagogisk planering
  • Övning

Olika uppgifter kopplade till en nyhetsartikel från BBC om skoldådet i Malmö, med tydlig koppling till LGR11 läsa, utöka ordförrådet, träna på strategier, sammanfattning: skriva och prata

AV
Agnes Varro Nagy

Filer

  • School attack in Sweden, Malmö 20220321.docx-83981648457844.docx

Koppling till kursplan (Årskurs 7-9 / Engelska)

Här visas vilka områden i kursplanen som materialet är kopplat till.

Centralt innehåll

  • Kommunikationens innehåll
    Arrow down
    • Aktuella och för eleverna välbekanta ämnesområden.
    • Intressen, vardagliga situationer, aktiviteter, händelseförlopp samt relationer och etiska frågor.
    • Åsikter, erfarenheter, känslor och framtidsplaner.
    • Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används.
    • Aktuella och för eleven bekanta ämnesområden.
    • Vardagliga situationer, intressen, aktiviteter och händelseförlopp.
    • Åsikter, känslor, erfarenheter och framtidsplaner samt relationer och etiska frågor.
    • Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i oli­ka sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
  • Lyssna och läsa – reception
    Arrow down
    • Talad engelska och texter från olika medier.
    • Talad engelska med viss regional och social färgning.
    • Muntliga och skriftliga instruktioner och beskrivningar.
    • Olika former av samtal, dialoger, intervjuer och muntliga framställningar.
    • Skönlitteratur och annan fiktion även i talad, dramatiserad och filmatiserad form.
    • Sånger och dikter.
    • Muntlig och skriftlig information samt diskussioner och argumentation med olika syften, till exempel nyheter, reportage och tidningsartiklar.
    • Strategier för att uppfatta detaljer och sammanhang i talat språk och texter, till exempel att anpassa lyssnande och läsning efter framställningens form, innehåll och syfte.
    • Olika sätt att söka, välja och värdera texter och talat språk på engelska från Internet och andra medier.
    • Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer, satsbyggnad, ord med olika stilvärden samt fasta språkliga uttryck i det språk eleverna möter.
    • Hur texter och talat språk kan varieras för olika syften och sammanhang.
    • Hur sammanbindande ord och andra uttryck används för att skapa struktur och språkligt sammanhängande helheter.
    • Talad engelska, även med inslag av regional och sociolektal variation, och tex­ter, från olika medier.
    • Talad engelska och texter som är instruerande, informerande, beskrivande, be­rättande, diskuterande, argumenterande och kontaktskapande – varje slag för sig eller i olika kombinationer – till exempel samtal, intervjuer, ny­he­ter, reportage och tidningsartiklar.
    • Skönlitteratur och annan fiktion, även i talad och filmatiserad form.
    • Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang samt för att an­passa lyssnande och läsning till framställningens form, innehåll och syfte.
    • Sökning och värdering av innehåll i muntliga och skriftliga källor av olika slag, utifrån olika syften.
    • Språkliga företeelser, däribland uttal, grammatiska strukturer och sat­s­bygg­nad, ord med olika stilvärden och fasta språkliga uttryck samt stav­ning, i det språk eleverna möter.
  • Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion
    Arrow down
    • Olika sätt att bearbeta egna framställningar för att variera, tydliggöra, precisera och anpassa dem efter deras syften.
    • Muntliga och skriftliga berättelser, beskrivningar och instruktioner.
    • Samtal och diskussioner samt argumentation.
    • Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar, frågor och förklaringar.
    • Språkliga strategier för att bidra till och aktivt medverka i samtal genom att ta initiativ till interaktion, ge bekräftelse, ställa följdfrågor, ta initiativ till nya frågeställningar och ämnesområden samt för att avsluta samtalet.
    • Språkliga företeelser för att förtydliga, variera och berika kommunikationen som uttal, intonation och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer och satsbyggnad.
    • Samtal, diskussion och skrivande där eleverna berättar, beskriver, in­strue­rar och motiverar sina åsikter.
    • Strategier för att bidra till och underlätta samtal och skriftlig interaktion, även digital, till exempel genom att ge bekräftelse, ställa följdfrågor, lyssna aktivt, formulera om, förklara, bidra med nya infallsvinklar och avsluta på ett artigt sätt.
    • Språkliga företeelser, däribland uttal, ord och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer och satsbyggnad samt stavning i elevernas egen pro­duktion och interaktion.
    • Bearbetning av egna muntliga och skriftliga framställningar för att för­tyd­liga, variera, precisera och anpassa kommunikationen efter syfte, motta­gare och sammanhang.