Påskkort/färgläggningsbilder

Meny

Här kommer några påskbilder som eleverna kan färglägga för att sen skriva en påskhälsning eller klistra upp på ett färgat ark. Låt eleverna skriva egna meningar och beskriva sin bild. Eller låt eleverna skriva instruktioner hur bilden ska färgläggas för att sedan låta en klasskamrat färglägga bilden.

Användarbild
Emma Carlberg

Filer

  • FÄRGLÄGGNINGSBILDER A5.pdf-54311649308396.pdf

Koppling till kursplan (Årskurs F-3 / Svenska)

Här visas vilka områden i kursplanen som materialet är kopplat till.

Centralt innehåll

  • Läsa och skriva
    Arrow down
    • Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
    • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
    • Enkla former för textbearbetning, till exempel att i efterhand gå igenom egna och gemensamma texter och göra förtydliganden.
    • Handstil och att skriva med digitala verktyg.
    • Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
    • Alfabetet och alfabetisk ordning.
    • Sambandet mellan ljud och bokstav.
    • Gemensam och enskild läsning. Sambandet mellan ljud och bokstav. Stra­te­gier för att avkoda, förstå och tolka ord, begrepp och texter.
    • Att återge delar av innehållet i olika texter samt resonera om budskap i tex­terna och jämföra med egna erfarenheter.
    • Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva ord, meningar och olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språk­li­ga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
    • Grundläggande textbearbetning.
    • Språkliga strukturer och normer. Grundläggande skrivregler, med gemener och versaler, de vanligaste skiljetecknen samt stavning av vanligt före­kom­man­de ord i elevnära texter.
  • Berättande texter och sakprosatexter
    Arrow down
    • Berättande texter och poetiska texter för barn från olika tider och skilda delar av världen. Texter i form av rim, ramsor, sånger, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. Berättande och poetiska texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.
    • Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt litterära personbeskrivningar.
    • Några skönlitterära barnboksförfattare och illustratörer.
    • Beskrivande och förklarande texter, till exempel faktatexter för barn, och hur deras innehåll kan organiseras.
    • Instruerande texter, till exempel spelinstruktioner och arbetsbeskrivningar. Hur de kan organiseras i steg, med logisk ordning och punktuppställning i flera led.
    • Texter som kombinerar ord och bild, till exempel film, spel och webb-texter.
    • Texter i digitala miljöer för barn, till exempel texter med länkar och andra interaktiva funktioner.

Reaktioner

Vi använder cookies för bästa upplevelse. Läs mer om vår cookiepolicy här.