Muntlig övning - argumentera

Meny
  • Muntlig övning

En övning som engagerar och ger eleverna möjlighet att öva argumentationsteknik. Aktiviteten passar bra i ett inledande arbete med argumenterande texter.

Användarbild
Siv Fagervall

Filer

  • Argumentera.pdf-51891642593539.pdf

Koppling till kursplan (Årskurs 4-6 / Svenska)

Här visas vilka områden i kursplanen som materialet är kopplat till.

Centralt innehåll

  • Tala, lyssna och samtala
    Arrow down
    • Att argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser.
    • Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.
    • Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och kän­s­lor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i sam­band med demokratiska beslutsprocesser.
    • Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Dispo­sition med inledning, innehåll och avslutning. Stödord, bilder, digi­tala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genom­föra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en pre­sen­tation.
  • Läsa och skriva
    Arrow down
    • Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
    • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
    • Olika sätt att bearbeta egna och gemensamma texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
    • Handstil samt att skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av digitala verktyg.
    • Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
    • Hur man använder ordböcker och digitala verktyg för stavning och ordförståelse.
    • Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå och tolka ord, be­grepp och texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, både det direkt uttalade och sådant som är indirekt uttryckt.
    • Sammanfattning av texter.
    • Resonemang om texter med koppling till sammanhang inom och utanför tex­ten samt till den egna läsupplevelsen.
    • Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av tex­ter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verk­tyg.
    • Bearbetning av egna och gemensamma texter till innehåll och form. Att ge och ta emot respons på texter.
    • Handstil och att skriva med digitala verktyg.
    • Språkliga strukturer och normer. Meningsbyggnad, med huvudsatser, bisat­ser och skiljetecken samt textbindning med hjälp av sambandsord. Stav­ning, ords böjningsformer och ordklasser.
    • Ordböcker och digitala verktyg för stavning och ordförståelse.