Litteratur i moderna språk? Nej! JO!!! Det är möjligt! Ernst Jandl - dikter

Meny
  • Lektionsupplägg
  • Muntlig övning
  • Projektarbete
  • Inspiration
  • Elevexempel
  • Pedagogisk planering

Ett konkret exempel på hur man kan jobba med litteratur i moderna språk med exempel av österrikiske poeten Ernst Jandls dikter. Presentationen innehåller inblick i lärarens presentation via PPT och lärplattformen Classroom, instruktioner till elever, länkar till använda webbsidor och flera elevexempel. Eleverna gav sitt medgivande för att visa sina dikter för andra lärare för inspiration.

AV
Agnes Varro Nagy

Filer

  • Literatur im DaF-Unterricht Jandl - Lektionsplanung und Schülerbeispiele.pptx-85131648499308.pptx

Koppling till kursplan (Årskurs 7-9 / Moderna språk)

Här visas vilka områden i kursplanen som materialet är kopplat till.

Centralt innehåll

  • Kommunikationens innehåll
    Arrow down
    • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
    • Intressen, vardagliga situationer, personer och platser.
    • Åsikter och känslor.
    • Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där språket används.
  • Lyssna och läsa – reception
    Arrow down
    • Tydligt talat språk och texter som är instruerande och beskrivande, till exempel från olika medier.
    • Olika former av samtal och dialoger.
    • Berättelser och annan fiktion även i talad eller dramatiserad form samt sånger.
    • Muntlig och skriftlig information, till exempel på skyltar och i reklam.
    • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om innehållet, till exempel med hjälp av förförståelse.
    • Olika sätt att orientera sig i texter och talat språk från Internet och andra medier.
    • Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer, stavning och interpunktion i det språk som eleverna möter.
    • Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika situationer.
  • Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion
    Arrow down
    • Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i tal och skrift.
    • Strategier för att lösa språkliga problem i samtal, till exempel frågor, omformuleringar och gester.
    • Språkliga företeelser för att förtydliga och berika kommunikationen som uttal och intonation samt ord, grammatiska strukturer, stavning och interpunktion, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck.
  • Kommunikationens innehåll
    Arrow down
    • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
    • Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
    • Åsikter, känslor och erfarenheter.
    • Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där språket används.
    • Intressen, vardagliga situationer, personer och platser.
    • Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där kinesiska används.
    • Åsikter och känslor.
    • Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där kinesiska används. Kinesiskans utbredning i världen.
    • Vardagliga situationer, intressen, personer och platser.
    • Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där språket an­vänds.
    • Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och hän­del­ser.
    • Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där språket används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. Målspråkets utbredning i världen.
    • Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och om­rå­den där kinesiska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kun­skaper. Kinesiskans utbredning i världen.
  • Lyssna och läsa – reception
    Arrow down
    • Tydligt talat språk och texter som är instruerande och beskrivande från olika medier.
    • Olika former av samtal, dialoger och intervjuer.
    • Berättelser och annan fiktion även i talad eller dramatiserad form samt sånger och dikter.
    • Muntlig och skriftlig information, till exempel reklam, tidtabeller och notiser.
    • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talat språk och texter, till exempel att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form och innehåll.
    • Olika sätt att söka och välja texter och talat språk från internet och andra medier.
    • Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer, stavning och interpunktion i det språk som eleverna möter.
    • Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika situationer.
    • Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av framställningar och samtal.
    • Tydligt talat språk och enkla texter som är instruerande, beskrivande och kon­taktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer.
    • Dialoger och samtal.
    • Berättelser och annan fiktion, även i talad eller dramatiserad form, samt sånger.
    • Muntliga och skriftliga meddelanden samt information, till exempel på skylt­ar och i reklam.
    • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om inne­hållet, till exempel med hjälp av förförståelse och bilder.
    • Olika sätt att orientera sig i anvisade muntliga och skriftliga källor av olika slag för att hitta enkel information att använda i egen produktion och interaktion.
    • Språkliga företeelser, däribland uttal, grammatiska strukturer och stavning, i det språk eleverna möter.
    • Hur ord, fasta språkliga uttryck och vardagsfraser används i talat språk och tex­ter i olika situationer.
    • Tydligt talat språk och enkla texter som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier.
    • Dialoger, samtal och intervjuer.
    • Berättelser och annan fiktion, även i talad eller dramatiserad form.
    • Sånger och dikter.
    • Muntliga och skriftliga meddelanden samt information, till exempel reklam, tidtabeller och notiser.
    • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang samt för att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form och innehåll.
    • Sökning av enkel information i ett avgränsat urval av muntliga och skrift­liga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.
    • Språkliga företeelser, däribland uttal, ord och fasta språkliga uttryck, gram­matiska strukturer och stavning, i det språk eleverna möter.
    • Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av fram­ställningar och samtal.
  • Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion
    Arrow down
    • Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift.
    • Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar.
    • Språkliga strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor och bekräftande fraser och uttryck.
    • Språkliga företeelser för att förtydliga och berika kommunikationen som uttal och intonation, stavning och interpunktion, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer.
    • Samtal och skrivande för kontakt och kommunikation.
    • Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i tal och skrift.
    • Strategier för att underlätta samtal, däribland omformuleringar, gester och frå­gor.
    • Språkliga företeelser, däribland uttal, ord, artighetsfraser och andra fasta språk­liga uttryck samt grammatiska strukturer och stavning i elevernas egen produktion och interaktion.
    • Bearbetning av egna muntliga och skriftliga framställningar för att förtyd­liga kommunikationen.
    • Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sam­manhängande tal och skrift.
    • Strategier, däribland omformuleringar, frågor och stödjande fraser, för att bid­ra till och underlätta samtal och skriftlig interaktion, även digital.
    • Språkliga företeelser, däribland uttal, ord, artighetsfraser, tilltalsord och an­dra fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer och stavning i ele­vernas egen produktion och interaktion.
    • Bearbetning av egna muntliga och skriftliga framställningar för att för­tyd­liga och anpassa kommunikationen efter syfte och mottagare.
  • Lyssna – reception
    Arrow down
    • Tydligt talat språk som är instruerande och beskrivande, till exempel från olika medier och i kombination med illustrationer.
    • Olika former av dialoger och samtal.
    • Sånger och ramsor.
    • Information och enkla meddelanden.
    • Strategier för att uppfatta fonem, tonem och betydelsebärande ord samt för att dra slutsatser om innehållet.
    • Språkliga företeelser i det språk eleverna möter, med betoning på uttal och grundläggande satsstrukturer.
    • Hur ord och vardagsfraser används i olika situationer.
    • Pinyin som stöd för förståelse av det talade språk eleverna möter.
    • Berättelser och annan fiktion, även i dramatiserad form, samt sånger.
    • Information och meddelanden.
    • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om innehållet.
    • Olika sätt att orientera sig i och välja talat språk från internet och andra medier.
    • Språkliga företeelser som uttal, intonation och grammatiska strukturer i det språk eleverna möter.
    • Hur ord, fasta språkliga uttryck och vardagsfraser används i olika situationer.
    • Tydligt talat språk som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer.
    • Dialoger och samtal.
    • Enkla meddelanden samt information.
    • Språkliga företeelser i det språk eleverna möter, med betoning på grund­läg­gande satsstrukturer och uttal. Fonem och tonem.
    • Meddelanden och information.
    • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om inne­hållet, till exempel med hjälp av förförståelse.
    • Olika sätt att orientera sig i anvisade muntliga källor av olika slag för att hitta enkel information att använda i egen produktion och interaktion.
    • Språkliga företeelser, däribland uttal, intonation och grammatiska struk­tu­rer, i det språk eleverna möter. Fonem och tonem.
    • Hur ord, fasta språkliga uttryck och vardagsfraser används i olika situa­tio­ner.
  • Tala och samtala – produktion och interaktion
    Arrow down
    • Enkla presentationer, instruktioner, meddelanden och beskrivningar.
    • Strategier för att lösa språkliga problem i samtal, till exempel gester och frågor.
    • Språkliga företeelser för att förtydliga och berika kommunikationen med betoning på uttal och grundläggande satsstrukturer samt fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser.
    • Pinyin som ett medel för att utveckla elevernas talade språk, även uttal och ordförråd.
    • Presentationer, instruktioner, meddelanden och beskrivningar i sammanhängande tal.
    • Strategier för att lösa språkliga problem i samtal, till exempel omformuleringar, gester och frågor.
    • Språkliga företeelser för att förtydliga och berika kommunikationen med betoning på uttal och intonation samt ord, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck.
    • Enkla samtal för kontakt och kommunikation.
    • Strategier för att underlätta samtal, däribland gester och frågor.
    • Språkliga företeelser, med betoning på uttal, intonation och grundläggande sats­strukturer samt fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser, i ele­vernas egen produktion och interaktion.
    • Pinyin som ett medel för att utveckla elevernas talade språk, även uttal och ord­förråd.
    • Samtal för kontakt och kommunikation.
    • Presentationer, instruktioner, meddelanden och beskrivningar i sam­man­hängande tal.
    • Strategier för att underlätta samtal, däribland omformuleringar, gester och frå­gor.
    • Språkliga företeelser med betoning på uttal och intonation samt ord, artig­hets­fraser och andra fasta språkliga uttryck, i elevernas egen produktion och interaktion.
    • Bearbetning av egna muntliga framställningar för att förtydliga kom­mu­ni­ka­tionen.
  • Läsa – reception (förenklade kinesiska tecken)
    Arrow down
    • Enkla texter som är beskrivande, till exempel från olika medier och i kombination med illustrationer.
    • Enkla meddelanden och skrivna dialoger.
    • Olika hjälpmedel för läsning, till exempel pinyin, syntetiskt tal och elektroniska ordböcker.
    • De förenklade tecknens ursprung, användning och uppbyggnad i de texter eleverna möter, även principer för streckordning och analys av teckendelar.
    • Enkla texter som är instruerande, beskrivande och berättande, till exempel från olika medier och i kombination med illustrationer.
    • Meddelanden och information på till exempel skyltar.
    • Strategier för att använda hjälpmedel för läsning, till exempel pinyin, syntetiskt tal och elektroniska ordböcker.
    • Olika sätt att orientera sig i texter och hitta information på internet och i andra medier.
    • Enkla texter som är beskrivande och kontaktskapande, även i kombination med illustrationer.
    • De förenklade tecknens ursprung, användning och uppbyggnad i de texter eleverna möter. Principer för streckordning och analys av teckendelar.
    • Enkla texter som är instruerande, beskrivande, berättande och kontakt­ska­pan­de, även i kombination med illustrationer.
    • Meddelanden och information, till exempel på skyltar.
    • Strategier för att använda hjälpmedel för läsning, till exempel pinyin, syn­te­tiskt tal och elektroniska ordböcker.
    • Sökning av mycket enkel, tydlig information i anvisade skriftliga källor, till exempel för att hitta klockslag, platser och namn.
    • De förenklade tecknens ursprung, användning och uppbyggnad i de texter ele­verna möter. Principer för streckordning och analys av teckendelar.
  • Skriva – produktion och interaktion (förenklade kinesiska tecken)
    Arrow down
    • Enkla texter, till exempel presentationer, meddelanden och skrivna dialoger.
    • Hur vanligt förekommande tecken som är relevanta för kommunikationens innehåll skrivs för hand, även streckordning.
    • Pinyin och andra hjälpmedel, även digitala, som stöd för den skriftliga produktionen och interaktionen.
    • Presentationer, meddelanden, beskrivningar och skrivna dialoger.
    • Enkla texter, till exempel presentationer, meddelanden och skrivna dia­lo­ger.
    • Hur vanligt förekommande tecken som är relevanta för kommunikationens inne­håll skrivs för hand, även streckordning.
    • Pinyin och andra hjälpmedel, även digitala, som stöd för den skriftliga pro­duk­tionen och interaktionen.