Listening Assignment

Meny
  • Övning
  • Muntligt prov
  • Muntlig övning

Detta är en hörövning som samtidigt ger eleven en chans att jämföra sina upplevelser i svensk skola med skolgången i USA.

LM
Lisa Missing

Filer

  • 7 Differences Teaching in Sweden Vs USA.docx-34951661592557.docx

Koppling till kursplan (Årskurs 7-9 / Engelska)

Här visas vilka områden i kursplanen som materialet är kopplat till.

Centralt innehåll

  • Kommunikationens innehåll
    Arrow down
    • Aktuella och för eleverna välbekanta ämnesområden.
    • Intressen, vardagliga situationer, aktiviteter, händelseförlopp samt relationer och etiska frågor.
    • Åsikter, erfarenheter, känslor och framtidsplaner.
    • Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används.
    • Aktuella och för eleven bekanta ämnesområden.
    • Vardagliga situationer, intressen, aktiviteter och händelseförlopp.
    • Åsikter, känslor, erfarenheter och framtidsplaner samt relationer och etiska frågor.
    • Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i oli­ka sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
  • Lyssna och läsa – reception
    Arrow down
    • Talad engelska och texter från olika medier.
    • Talad engelska med viss regional och social färgning.
    • Muntliga och skriftliga instruktioner och beskrivningar.
    • Olika former av samtal, dialoger, intervjuer och muntliga framställningar.
    • Skönlitteratur och annan fiktion även i talad, dramatiserad och filmatiserad form.
    • Sånger och dikter.
    • Muntlig och skriftlig information samt diskussioner och argumentation med olika syften, till exempel nyheter, reportage och tidningsartiklar.
    • Strategier för att uppfatta detaljer och sammanhang i talat språk och texter, till exempel att anpassa lyssnande och läsning efter framställningens form, innehåll och syfte.
    • Olika sätt att söka, välja och värdera texter och talat språk på engelska från Internet och andra medier.
    • Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer, satsbyggnad, ord med olika stilvärden samt fasta språkliga uttryck i det språk eleverna möter.
    • Hur texter och talat språk kan varieras för olika syften och sammanhang.
    • Hur sammanbindande ord och andra uttryck används för att skapa struktur och språkligt sammanhängande helheter.
    • Talad engelska, även med inslag av regional och sociolektal variation, och tex­ter, från olika medier.
    • Talad engelska och texter som är instruerande, informerande, beskrivande, be­rättande, diskuterande, argumenterande och kontaktskapande – varje slag för sig eller i olika kombinationer – till exempel samtal, intervjuer, ny­he­ter, reportage och tidningsartiklar.
    • Skönlitteratur och annan fiktion, även i talad och filmatiserad form.
    • Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang samt för att an­passa lyssnande och läsning till framställningens form, innehåll och syfte.
    • Sökning och värdering av innehåll i muntliga och skriftliga källor av olika slag, utifrån olika syften.
    • Språkliga företeelser, däribland uttal, grammatiska strukturer och sat­s­bygg­nad, ord med olika stilvärden och fasta språkliga uttryck samt stav­ning, i det språk eleverna möter.