Källkritik

Meny
  • Fristående lektioner
  • Inspiration
  • Övning

Källkritik är nu viktigare än någonsin. Många av elevernas främsta källa är sociala medier, så som TikTok och instagram. För att eleverna ska lära sig att navigera på internet har jag skapat en uppgift där eleverna får undersöka en webbplats. De får börja med sin egen kommuns hemsida för att därefter vidga vyerna och titta på webbplatser som inte är lika säkra. Eleverna övar sin resonemangförmåga och sin förmåga att värdera olika källor.

Användarbild
Louise Korse

Filer

  • Undersök en webbplats.pdf-79481647251723.pdf

Koppling till kursplan (Årskurs 4-6 / Svenska)

Här visas vilka områden i kursplanen som materialet är kopplat till.

Centralt innehåll

  • Läsa och skriva
    Arrow down
    • Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
    • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
    • Olika sätt att bearbeta egna och gemensamma texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
    • Handstil samt att skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av digitala verktyg.
    • Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
    • Hur man använder ordböcker och digitala verktyg för stavning och ordförståelse.
    • Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå och tolka ord, be­grepp och texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, både det direkt uttalade och sådant som är indirekt uttryckt.
    • Sammanfattning av texter.
    • Resonemang om texter med koppling till sammanhang inom och utanför tex­ten samt till den egna läsupplevelsen.
    • Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av tex­ter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verk­tyg.
    • Bearbetning av egna och gemensamma texter till innehåll och form. Att ge och ta emot respons på texter.
    • Handstil och att skriva med digitala verktyg.
    • Språkliga strukturer och normer. Meningsbyggnad, med huvudsatser, bisat­ser och skiljetecken samt textbindning med hjälp av sambandsord. Stav­ning, ords böjningsformer och ordklasser.
    • Ordböcker och digitala verktyg för stavning och ordförståelse.
  • Informationssökning och källkritik
    Arrow down
    • Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och via sökmotorer på internet.
    • Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
    • Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i upp­slags­böcker, genom intervjuer och i söktjänster på internet.
    • Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt för­hållningssätt.