En resa i Europa

Meny
  • Övning

I samband med att man arbetar med Europa på geografilektionerna kan man kombinera det med denna svenskuppgift där eleven sk ge sig ut på en egen resa i Europa och berätta om sina upplevelser och om länderna.

Användarbild
Jeanette Wiberg

Filer

  • En reseberättelse.pdf-14401647589862.pdf

Koppling till kursplan (Årskurs 4-6 / Svenska)

Här visas vilka områden i kursplanen som materialet är kopplat till.

Centralt innehåll

  • Läsa och skriva
    Arrow down
    • Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
    • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
    • Olika sätt att bearbeta egna och gemensamma texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
    • Handstil samt att skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av digitala verktyg.
    • Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
    • Hur man använder ordböcker och digitala verktyg för stavning och ordförståelse.
    • Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå och tolka ord, be­grepp och texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, både det direkt uttalade och sådant som är indirekt uttryckt.
    • Sammanfattning av texter.
    • Resonemang om texter med koppling till sammanhang inom och utanför tex­ten samt till den egna läsupplevelsen.
    • Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av tex­ter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verk­tyg.
    • Bearbetning av egna och gemensamma texter till innehåll och form. Att ge och ta emot respons på texter.
    • Handstil och att skriva med digitala verktyg.
    • Språkliga strukturer och normer. Meningsbyggnad, med huvudsatser, bisat­ser och skiljetecken samt textbindning med hjälp av sambandsord. Stav­ning, ords böjningsformer och ordklasser.
    • Ordböcker och digitala verktyg för stavning och ordförståelse.
  • Berättande texter och sakprosatexter
    Arrow down
    • Berättande texter och poetiska texter för barn och unga från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Texter i form av skönlitteratur, lyrik, dramatik, sagor och myter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
    • Berättande texters budskap, språkliga drag och typiska uppbyggnad med parallellhandling och tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt dialoger.
    • Några skönlitterärt betydelsefulla barn- och ungdomsboksförfattare och deras verk.
    • Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
    • Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel webbtexter, spel och tv-program. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
    • Texter i digitala miljöer, till exempel texter med länkar och andra interaktiva funktioner.
  • Språkbruk
    Arrow down
    • Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel tankekartor och stödord.
    • Ord, symboler och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
    • Skillnader i språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket syfte, till exempel skillnader mellan att skriva ett personligt sms, ett inlägg i sociala medier och att skriva en faktatext.
    • Ansvarsfullt agerande vid kommunikation i digitala och andra medier och i olika sammanhang.
    • Språkbruk i Sverige och Norden. Några varianter av regionala skillnader i talad svenska. Några kännetecknande ord och begrepp i de nordiska språken samt skillnader och likheter mellan dem. Vilka de nationella minoritetsspråken är.
    • Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel grafiska modeller och stödord.
    • Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsik­ter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
    • Formellt och informellt språk. Skillnader i språkanvändning beroende på motta­gare, syfte och sammanhang. Ansvarsfullt agerande vid kom­mu­nika­tion i digitala och andra medier.
    • Språkbruk i Sverige och Norden. Några svenska dialekter. De nordiska grann­språken. De nationella minoritetsspråken i Sverige.