Vill du bli en Master Teacher - ansök här »
Logga in
Toggle meny
Logga in
Årskurs F-3
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Gymnasiet
Hur det fungerar
Filtrera
Rensa
Stäng
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Centralt innehåll
Året runt i naturen:
Jordens, solens och månens rörelser i förhållande till varandra. Månens olika faser. Stjärnbilder och stjärnhimlens utseende vid olika tider på året.
Årstidsväxlingar i naturen och hur man känner igen årstider. Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider.
Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.
Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.
Årstidsväxlingar i naturen. Några djurs och växters livscykler och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider.
Djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter.
Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.
Kropp och hälsa:
Betydelsen av mat, sömn, hygien, motion och sociala relationer för att må bra.
Människans kroppsdelar, deras namn och funktion.
Människans upplevelser av ljus, ljud, temperatur, smak och doft med hjälp av olika sinnen.
Några av människans organ, deras namn och översiktliga funktion.
Människans upplevelser av ljus, ljud, värme, smak och doft med hjälp av olika sinnen.
Betydelsen av kost, sömn, hygien, motion och sociala relationer för att må bra.
Kraft och rörelse:
Tyngdkraft och friktion som kan observeras vid lek och rörelse, till exempel i gungor och rutschbanor.
Balans, tyngdpunkt och jämvikt som kan observeras i lek och rörelse, till exempel vid balansgång och på gungbrädor.
Tyngdkraft, tyngdpunkt, jämvikt, balans och friktion som kan upplevas och observeras vid lek och rörelse.
Solsystemets himlakroppar och deras rörelser. Människan i rymden.
Material och ämnen i vår omgivning:
Materials egenskaper och hur material och föremål kan sorteras efter egenskaperna utseende, magnetism, ledningsförmåga och om de flyter eller sjunker i vatten.
Människors användning och utveckling av olika material genom historien. Vilka material olika vardagliga föremål är tillverkade av och hur de kan källsorteras.
Vattnets olika former fast, flytande och gas. Övergångar mellan formerna: avdunstning, kokning, kondensering, smältning och stelning.
Luftens grundläggande egenskaper och hur de kan observeras.
Enkla lösningar och blandningar och hur man kan dela upp dem i deras olika beståndsdelar, till exempel genom avdunstning och filtrering.
Berättelser om natur och naturvetenskap:
Skönlitteratur, myter och konst som handlar om naturen och människan.
Berättelser om äldre tiders naturvetenskap och om olika kulturers strävan att förstå och förklara fenomen i naturen.
Metoder och arbetssätt:
Enkla fältstudier och observationer i närmiljön.
Enkla naturvetenskapliga undersökningar.
Dokumentation av naturvetenskapliga undersökningar med text, bild och andra uttrycksformer, såväl med som utan digitala verktyg.
Material och ämnen:
Hur material kan sorteras efter några egenskaper, till exempel utseende, om de är magnetiska och om de flyter eller sjunker i vatten. Hur materialen kan återvinnas.
Några blandningar och hur de kan delas upp i sina olika beståndsdelar, till exempel genom avdunstning och filtrering.
Vattnets olika former: fast, flytande och gas. Avdunstning, kokning, kondensering, smältning och stelning.
Systematiska undersökningar:
Enkla fältstudier, observationer och experiment. Utförande och dokumentation av undersökningarna med ord, bilder och digitala verktyg.
Några berättelser om hur naturvetenskaplig kunskap vuxit fram.
Användningsområde
Övning
Lektionsupplägg
Fristående lektioner
Elevexempel
Prov
Muntlig övning
Muntligt prov
Powerpoint och föreläsning
Pedagogisk planering
Videoföreläsning
Inspiration
Projektarbete
Uppgift kopplad till läromedel
Övningsprov
Övningar
Förklaringar
Elevexempel
Årskurs F-3
Biologi
Filtrera
11 uppladdningar
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Tabell
Lista
Bondgården
Årskurs F-3
1
Ett arbetshäfte om bondgården med djur och diverse.
VS
Viktoria Sehlin
Gissa på KNOPPAR i träden: sälg, björk, asp och alm
Årskurs F-3
1
SÄLG, BJÖRK, ASP och ALM. Vet du hur vinterknopparna ser ut? Gissa här och få svaret! Den här pdf-filen kan du skriva ut och klippa isär sida för sida (placera i plastfickor) och göra en liten bok av! Du får också använda mina handritade teckningar på sista sidan. -Filmen hittar du på YouTube. Sök på "Knoppisar i träden...."
Kerstin Riedel
Leta KNOPPAR på marken! Gissa vems knoppar det är?
Årskurs F-3
1
Känner du igen våra vanligaste knoppar från tussilago, blåsippa och vitsippa! Hur kan de komma upp så tidigt? När bildades de och varför?
Kerstin Riedel
Gissa på KNOPPAR i träden: ask, ek, rönn och lönn
Årskurs F-3
1
ASK, EK, RÖNN och LÖNN. Vet du hur vinterknopparna ser ut? Gissa här och få svaret! Den här pdf-filen kan du skriva ut och klippa isär sida för sida (placera i plastfickor) och göra en liten bok av! Du får också använda mina handritade teckningar på sista sidan. -Filmen hittar du på YouTube. Sök på "Knoppisar i träden...."
Kerstin Riedel
Ordgömma "lätt" om skogen
Ordgömma med begrepp som rör skogen
Hannah Vacietis
Fjärilens faser
Årskurs F-3
1
Vi började med GOTD. (Grej of the day) ledtråd "Fladdrande förändringskonstnär" Barnen fick gissa vad det kunde vara, de var så nyfikna och gissade på många olika saker. Dag 2 presentation, film, vi skrev fakta och ritade. Vi målade de olika pasta formerna. Dag 3 Fjärilens faster med pasta, EPA (enskilt, par och alla) Alla fick sorterarna och namnge. Par visa och berätta samt lyssna, alla i klassen. Rita, skriva och limma fast. Samtal olika är bra. Rocka sockorna, Unika fjärilar. Symmetri (MA)
KL
Katalin Lundmark
Havet
Årskurs F-3
Npf anpassat material med bildstöd. Djur och växter i närmiljön. Vattnets betydelse för liv på jorden. Haven täcker 70 procent av vår planet. Hur vi hanterar våra hav är avgörande för mänskligheten och för att balansera effekterna av klimatförändringarna. Det globala målet för hållbar utveckling, mål 14: Bevara och nyttja haven och de marina resurserna på ett hållbart sätt för en hållbar utveckling
Helen Lindmark
Bondgården Får
Årskurs F-3
Vi arbetade med flera av djuren på bondgården. Vi såg på filmer, läste faktaböcker och hade genomgångar om de olika djuren. Vi har gjort en digital bok på NE Berätta. Barnen fick spela in lätet, hela klassen försökte härma hur fåret låter. Vi skrev en kort fakta text, sparade ett foto från google och la in samt ritade egna bilder på ipaden. Vi gjorde också en bilduppgift till varje djur. Barnen var mycket engagerade och lärde sig de olika delarna ganska snabbt och kunde överföra kunskapen.
KL
Katalin Lundmark
Pilgiftsgrodan och grodans faser
Årskurs F-3
Vi började med att gissa på GOTD. Genomgång av presentationen. Alla barn fick måla, klippa, skriva och limma ihop sin grodbok. Jobbade med åk 1. Det är många instruktioner.... Viktigt att man visar innan man limmar fast. Vi sjöng också små grodorna.
KL
Katalin Lundmark
[KOPIA] [KOPIA] MusikMagi - Skapa låtar och få in olika ämnen samt att få en tryggare grupp
Årskurs F-3
Fråga eleverna om vilket ämne de tycker är viktigt (t.ex. miljön/svenska djur/multiolikation etc) Vi tar miljön som ett exempel. Skriv upp"miljön" på tavlan. Eleverna får säga vad de tänker på när de hör ordet miljö. Skriv upp stödorden på tavlan. . Ni tillsammans gör meningar utifrån orden Räkna vokalerna/konsonanterna etc Översätt till engelska Prata om vad texten handlaar om(no/so) Kom på en egen melodi eller ta en befintlig. Sätt ihop meningar med melodi. SJUNG tillsammans!
JH
Johan Hedlund
Lärmiljö för var och en - podd och länkar vidare
Årskurs F-3
Hur skapar vi en lärmiljö - en miljö där vi lär oss - anpassad efter våra olikheter och efter vad som ska göras?
Magnus Blixt
Vi använder cookies för bästa upplevelse.
Läs mer om vår cookiepolicy här.
Accept necessary
Hantera cookies
Acceptera alla