Vill du bli en Master Teacher - ansök här »
Logga in
Toggle meny
Logga in
Årskurs F-3
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Gymnasiet
Hur det fungerar
Filtrera
Rensa
Stäng
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Centralt innehåll
Forna civilisationer, från förhistorisk tid till cirka 1700:
Jämförelser mellan några högkulturers framväxt och utveckling fram till 1700-talet, till exempel i Afrika, Amerika och Asien.
Antiken, dess utmärkande drag som epok och dess betydelse för vår egen tid.
Vad historiska källor från någon högkultur, till exempel i Asien eller Amerika, kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
Industrialisering, samhällsomvandling och idéströmningar, cirka 1700–1900:
Den ökade världshandeln mellan Europa, Asien, Afrika och Amerika.
Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika historiska förklaringar till industrialiseringen, samt konsekvenser för olika samhällsgruppers och människors levnadsvillkor i Sverige, Norden, Europa och några olika delar av världen. Migration inom och mellan länder.
Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier.
Vad historiska källor kan berätta om människors och gruppers strävan att påverka och förbättra sina egna och andras levnadsvillkor, till exempel genom uppfinningar, bildandet av fackföreningar och kampen mot slaveri.
Imperialism och världskrig, cirka 1800–1950:
Den europeiska dominansen, imperialism och kolonialism.
Nationalism och olika former av demokrati och diktatur i Europa och i andra delar av världen.
De båda världskrigen, deras orsaker och följder. Förtryck, folkfördrivningar och folkmord. Förintelsen och Gulag.
Historiska berättelser från skilda delar av världen med skildringar av människors upplevelser av förtryck, till exempel i form av kolonialism, rasism eller totalitär diktatur och motstånd mot detta.
Demokratisering, efterkrigstid och globalisering, cirka 1900 till nutid:
Demokratisering i Sverige. Bildandet av politiska partier, nya folkrörelser, till exempel kvinnorörelsen, och kampen för allmän rösträtt för kvinnor och män. Kontinuitet och förändring i synen på kön, jämställdhet och sexualitet.
Framväxten av det svenska välfärdssamhället.
Historiska perspektiv på urfolket samernas och de övriga nationella minoriteternas situation i Sverige.
Kalla krigets konflikter, Sovjetunionens sönderfall och nya maktförhållanden i världen.
FN, nordiskt samarbete och framväxten av Europeiska unionen (EU).
Aktuella konflikter i världen och historiska perspektiv på dessa.
Hur historiska källor och berättelser om en familjs eller släkts historia speglar övergripande förändringar i människors levnadsvillkor.
Hur historia används och historiska begrepp:
Exempel på hur 1800- och 1900-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.
Hur historia kan användas för att skapa eller stärka gemenskaper, till exempel inom familjen, föreningslivet, organisationer och företag.
Hur historia kan användas för att skapa eller stärka nationella identiteter.
Hur historia kan användas för att förstå hur den tid som människor lever i påverkar deras villkor och värderingar.
Vad begreppen kontinuitet och förändring, förklaring, källkritik och identitet betyder och hur de används i historiska sammanhang.
Några historiska begrepp, till exempel antiken, mellankrigstiden, efterkrigstiden och kalla kriget samt olika syn på deras betydelser.
Samhällsomvandlingar: framväxten av civilisationer och industrisamhällen:
Framväxten av högkulturer i olika delar av världen, till exempel i Afrika, Amerika och Asien. Antiken, dess utmärkande drag som epok och dess betydelse för vår egen tid.
Europeisk kolonisation och slavhandel. Konsekvenser av detta för människor och kulturer samt för det ökade globala handelsutbytet mellan Europa, Asien, Afrika och Amerika.
Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika orsaker till industrialiseringen och konsekvenser av denna för människor och miljö.
Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier.
Tolkning av historiska källor från någon tidsperiod och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
Analys av historiebruk kopplat till någon tidsperiod, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa eller stärka nationella identiteter.
Imperialism och världskrig, cirka 1850–1950:
Europeisk nationalism, imperialism och framväxten av olika former av demokrati och diktatur.
De båda världskrigen, deras orsaker och konsekvenser. Förtryck, folkfördrivningar och folkmord. Förintelsen och Gulag. Människors motstånd mot förtryck.
Tolkning av historiska källor från tidsperioden och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
Analys av historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa opinion eller legitimera makt.
Demokratisering och ökad globalisering, cirka 1900 till nutid:
Demokratiseringen i Sverige och framväxten av välfärdssamhället. Bildandet av politiska partier, nya folkrörelser, till exempel kvinnorörelsen, och kampen för allmän rösträtt för kvinnor och män. Kontinuitet och förändring i synen på kön, jämställdhet och sexualitet.
Kalla krigets konflikter samt nya maktförhållanden och utmaningar i världen efter det kalla krigets slut.
Kontinuitet och förändring med utgångspunkt i långa historiska linjer kring levnadsvillkor, migration och makt.
Tolkning av historiska källor från tidsperioden och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
Analys av historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur individer och grupper använder historia för att kritisera samtida fenomen och påverka våra föreställningar om framtiden.
Användningsområde
Övning
Lektionsupplägg
Fristående lektioner
Elevexempel
Prov
Muntlig övning
Muntligt prov
Powerpoint och föreläsning
Pedagogisk planering
Videoföreläsning
Inspiration
Projektarbete
Uppgift kopplad till läromedel
Övningsprov
Övningar
Förklaringar
Elevexempel
Årskurs 7-9
Historia
Filtrera
8 uppladdningar
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Tabell
Lista
Powerpoint - Första världskriget
Årskurs 7-9
1
Powerpoint om första världskriget, dess orsaker och konsekvenser.
David Geiser Mellkvist
Powerpoint - Industriella revolutionen
Årskurs 7-9
1
Sammanfattning av industriella revolutionen, dess orsaker och konsekvenser.
David Geiser Mellkvist
Game of Thrones: Essos conquest
Årskurs 7-9
Scenariot är från Tv-serien Game of Thrones. Den här lektionen handlar om att eleverna ska spela ett spel i grupp och erövra en kontinent. Efter 30 minuters spelande stoppas spelet. Först nu får det veta anledningen till att vi spelar. Europa "spelade spel" när de delade upp Afrika med linjal och penna mellan de europeiska imperierna. För sin egen ekonomi och makt, utan att ta hänsyn till riken och invånare som redan bebodde dessa områden. De försökte, som eleverna, att vinna spelet om världen
Robert Eickele
Brev från första världskriget
Årskurs 7-9
1
Som en av två delar i en bedömning får eleven leva sig in i skyttegravskriget och skriva ett brev till någon anhörig där hemma. Eleverna kan lektionerna innan fylla i tabellen kring vem de skall skriva som och förbereda sig på vad de vill skriva i sitt brev. På lektionstillfället sen välter du bänkarna på högkant, släcker ljuset och låter eleverna ligga på golvet med ficklampor medan de skriver sina brev. Sätt gärna på lite stämningsgivande ljudeffekter. Du kan komplettera brevet med ett prov.
SB
Sofia B
Kolonier, revolutioner och industriella revolutionen
Årskurs 7-9
Ett arbete i historia som lägger grunden för förståelse för 1900-talets stora krig och maktkamp i världen.
Karin Boberg
Antisemitism och islamofobi
Årskurs 7-9
2
Övning i att kunna se likheter med 1930-talets antisemitism och islamofobi under 2000-talet.
David Geiser Mellkvist
Brev från första världskriget
Årskurs 7-9
1
Som en av två delar i en bedömning får eleven leva sig in i skyttegravskriget och skriva ett brev till någon anhörig där hemma. Eleverna kan lektionerna innan fylla i tabellen kring vem de skall skriva som och förbereda sig på vad de vill skriva i sitt brev. På lektionstillfället sen välter du bänkarna på högkant, släcker ljuset och låter eleverna ligga på golvet med ficklampor medan de skriver sina brev. Sätt gärna på lite stämningsgivande ljudeffekter. Du kan komplettera brevet med ett prov.
SB
Sofia Broman
Lärmiljö för var och en - podd och länkar vidare
Årskurs 7-9
Hur skapar vi en lärmiljö - en miljö där vi lär oss - anpassad efter våra olikheter och efter vad som ska göras?
Magnus Blixt
Vi använder cookies för bästa upplevelse.
Läs mer om vår cookiepolicy här.
Accept necessary
Hantera cookies
Acceptera alla