Vill du bli en Master Teacher - ansök här »
Logga in
Toggle meny
Logga in
Årskurs F-3
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Gymnasiet
Hur det fungerar
Filtrera
Rensa
Stäng
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Centralt innehåll
Kommunikationens innehåll:
Aktuella och för eleverna välbekanta ämnesområden.
Intressen, vardagliga situationer, aktiviteter, händelseförlopp samt relationer och etiska frågor.
Åsikter, erfarenheter, känslor och framtidsplaner.
Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används.
Aktuella och för eleven bekanta ämnesområden.
Vardagliga situationer, intressen, aktiviteter och händelseförlopp.
Åsikter, känslor, erfarenheter och framtidsplaner samt relationer och etiska frågor.
Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
Lyssna och läsa – reception:
Talad engelska och texter från olika medier.
Talad engelska med viss regional och social färgning.
Muntliga och skriftliga instruktioner och beskrivningar.
Olika former av samtal, dialoger, intervjuer och muntliga framställningar.
Skönlitteratur och annan fiktion även i talad, dramatiserad och filmatiserad form.
Sånger och dikter.
Muntlig och skriftlig information samt diskussioner och argumentation med olika syften, till exempel nyheter, reportage och tidningsartiklar.
Strategier för att uppfatta detaljer och sammanhang i talat språk och texter, till exempel att anpassa lyssnande och läsning efter framställningens form, innehåll och syfte.
Olika sätt att söka, välja och värdera texter och talat språk på engelska från Internet och andra medier.
Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer, satsbyggnad, ord med olika stilvärden samt fasta språkliga uttryck i det språk eleverna möter.
Hur texter och talat språk kan varieras för olika syften och sammanhang.
Hur sammanbindande ord och andra uttryck används för att skapa struktur och språkligt sammanhängande helheter.
Talad engelska, även med inslag av regional och sociolektal variation, och texter, från olika medier.
Talad engelska och texter som är instruerande, informerande, beskrivande, berättande, diskuterande, argumenterande och kontaktskapande – varje slag för sig eller i olika kombinationer – till exempel samtal, intervjuer, nyheter, reportage och tidningsartiklar.
Skönlitteratur och annan fiktion, även i talad och filmatiserad form.
Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang samt för att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form, innehåll och syfte.
Sökning och värdering av innehåll i muntliga och skriftliga källor av olika slag, utifrån olika syften.
Språkliga företeelser, däribland uttal, grammatiska strukturer och satsbyggnad, ord med olika stilvärden och fasta språkliga uttryck samt stavning, i det språk eleverna möter.
Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion:
Olika sätt att bearbeta egna framställningar för att variera, tydliggöra, precisera och anpassa dem efter deras syften.
Muntliga och skriftliga berättelser, beskrivningar och instruktioner.
Samtal och diskussioner samt argumentation.
Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar, frågor och förklaringar.
Språkliga strategier för att bidra till och aktivt medverka i samtal genom att ta initiativ till interaktion, ge bekräftelse, ställa följdfrågor, ta initiativ till nya frågeställningar och ämnesområden samt för att avsluta samtalet.
Språkliga företeelser för att förtydliga, variera och berika kommunikationen som uttal, intonation och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer och satsbyggnad.
Samtal, diskussion och skrivande där eleverna berättar, beskriver, instruerar och motiverar sina åsikter.
Strategier för att bidra till och underlätta samtal och skriftlig interaktion, även digital, till exempel genom att ge bekräftelse, ställa följdfrågor, lyssna aktivt, formulera om, förklara, bidra med nya infallsvinklar och avsluta på ett artigt sätt.
Språkliga företeelser, däribland uttal, ord och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer och satsbyggnad samt stavning i elevernas egen produktion och interaktion.
Bearbetning av egna muntliga och skriftliga framställningar för att förtydliga, variera, precisera och anpassa kommunikationen efter syfte, mottagare och sammanhang.
Användningsområde
Övning
Lektionsupplägg
Fristående lektioner
Elevexempel
Prov
Muntlig övning
Muntligt prov
Powerpoint och föreläsning
Pedagogisk planering
Videoföreläsning
Inspiration
Projektarbete
Uppgift kopplad till läromedel
Övningsprov
Övningar
Förklaringar
Elevexempel
Årskurs 7-9
Engelska
Filtrera
15 uppladdningar
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Tabell
Lista
Tara Moshizi– Arbetsblad till "Tillbaka till skolbänken"
Det här arbetsbladet kan användas som en del av undervisningen eller vid självstudier för att träna olika förmågor. Du kan själv anpassa innehållet så det passar ditt ämne och skolår. I bladet hittar du: Quizfrågor med facit, diskussionsfrågor, skrivuppgift och undersök mer.
BK
Beata Kull
USA vs. UK: skillnader i språk och kultur
Årskurs 7-9
2
Upptäck denna lektion med dina elever och lär er tillsammans mer om skillnader mellan USA och Storbritannien i områden som vokabulär, grammatik, mat, utbildning och politik.
EE
EF Education First
Lär känna Storbritannien
Årskurs 7-9
Använd denna lektion för att introducera dina elever till brittisk kultur och det engelska språket utifrån ett brittiskt perspektiv.
EE
EF Education First
Lär känna USA
Årskurs 7-9
1
Använd denna lektion för att introducera dina elever till nordamerikansk kultur och det engelska språket utifrån ett nordamerikanskt perspektiv.
EE
EF Education First
Listening Assignment
Årskurs 7-9
1
Detta är en hörövning som samtidigt ger eleven en chans att jämföra sina upplevelser i svensk skola med skolgången i USA.
LM
Lisa Missing
Comparing the School System USA/UK/Sweden
Årskurs 7-9
1
Detta är en förteckning/jämförelse mellan skolbeteckningarna i USA, UK och Sverige. Jag använder den i undervisningen och låter eleverna diskutera skillnader och likheter. Sedan får de skriva om sina egna tankar om detta, där de även sammanfattar skillnaderna och likheterna. Detta är således både en muntlig övning och en skriftlig uppgift.
LM
Lisa Missing
DIY -video
Årskurs 7-9
1
En uppgift för att koppla elevernas kunskaper till deras verklighet. Själva planera och spela in en DIY-video om valfritt ämne. Blev ett mycket lyckat resultat och arbetet engagerade verkligen eleverna.
SG
Sandra Gunnarsson
Brittisk matkultur
Årskurs 7-9
Använd denna lektion för att diskutera brittisk matkultur i klassrummet. Dina elever kommer lära sig mer om vad som är britternas favoritmat och dela med sig av vad de själva hade velat testa.
EE
EF Education First
School Attack in Sweden, Malmö, 21th March 2022
Årskurs 7-9
Olika uppgifter kopplade till en nyhetsartikel från BBC om skoldådet i Malmö, med tydlig koppling till LGR11 läsa, utöka ordförrådet, träna på strategier, sammanfattning: skriva och prata
AV
Agnes Varro Nagy
Book review of a book.
Årskurs 7-9
One of the most common exercise after reading a book is to write a book review. Sharing an example of a book review that I have been using in my classroom for few years now. Explain all the parts of the book review before asking the pupils to start writing it.
SS
Sukhpreet Sabharwal
My Profile
Årskurs 7-9
Funfilled exercise for a new class, where students do not know much about each other and can in very simple way, can talk about themselves. First of all, create your own profile with lots of words / numbers that you yourself relate to and the ask your pupils to guess why you have chosen to write these words. Ask them to write their own words / numbers. Ask them to sit in small groups or in pairs and discuss why they have chosen to write these words. Motiva them to try speaking only in English.
SS
Sukhpreet Sabharwal
It's Me or the Dog! - arbete med video
Årskurs 7-9
Kända brittiska hundtränaren Victoria Stilwell besöker en barnfamilj och ger dem råd om hur de ska behandla och träna deras hund för att skydda barnen. Det strukturerade arbetet med videon engagerar eleverna till aktivt deltagande i klassdiskussion. Kan ingå i temat om husdjur. Lektionsupplägg för en lektion med konkreta exempel.
AV
Agnes Varro Nagy
Halloween VS alla Helgon
Årskurs 7-9
En uppgift där eleverna lär sig om de båda högtiderna och vad de har gemensamt och vad som skiljer sig. Jag arbetade med denna uppgift i särskolan 7-9 men går självklart använda vart som.
SG
Sandra Gunnarsson
Lärmiljö för var och en - podd och länkar vidare
Årskurs 7-9
Hur skapar vi en lärmiljö - en miljö där vi lär oss - anpassad efter våra olikheter och efter vad som ska göras?
Magnus Blixt
Lärmiljö för var och en - podd och länkar vidare
Årskurs 7-9
Hur skapar vi en lärmiljö - en miljö där vi lär oss - anpassad efter våra olikheter och efter vad som ska göras?
Magnus Blixt
Vi använder cookies för bästa upplevelse.
Läs mer om vår cookiepolicy här.
Accept necessary
Hantera cookies
Acceptera alla