Vill du bli en Master Teacher - ansök här »
Logga in
Toggle meny
Logga in
Årskurs F-3
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Gymnasiet
Hur det fungerar
Filtrera
Rensa
Stäng
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Centralt innehåll
Läsa och skriva:
Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både det uttalade och sådant som står mellan raderna.
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
Olika sätt att bearbeta egna och gemensamma texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
Handstil samt att skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av digitala verktyg.
Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
Hur man använder ordböcker och digitala verktyg för stavning och ordförståelse.
Gemensam och enskild läsning. Läsrelaterade aktiviteter och strategier för att förstå, avkoda och tolka ord, begrepp och texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, både det direkt uttalade och sådant som är indirekt uttryckt.
Sammanfattning av texter.
Resonemang om texter med koppling till sammanhang inom och utanför texten samt till den egna läsupplevelsen.
Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
Bearbetning av egna och gemensamma texter till innehåll och form. Att ge och ta emot respons på texter.
Handstil och att skriva med digitala verktyg.
Språkliga strukturer och normer. Ords böjningsformer, meningsbyggnad med huvudsatser och bisatser samt svenska språkets ordföljd i jämförelse med andra språk eleven kan. Textbindning med hjälp av sambandsord. Stavning, skiljetecken och ordklasser.
Svenska och flerspråkiga ordböcker och digitala verktyg för att utöka ordförrådet samt för ordförståelse och stavning.
Tala, lyssna och samtala:
Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd i skolans ämnen när det egna svenska språket inte räcker till.
Att argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser.
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.
Uttal, satsmelodi och sambandet mellan betoning och betydelse.
Strategier för att förstå och göra sig förstådd när det egna svenska språket inte räcker till, exempelvis att be om förtydliganden, omformulera och använda olika språk som resurs.
Utmärkande drag i talspråket som kan försvåra förståelsen: reduktioner, assimileringar och talhastighet.
Olika former av strukturerade samtal, till exempel dialoger och intervjuer.
Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser. Användning av sambandsord för att jämföra, motivera och exemplifiera.
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Disposition med inledning, innehåll och avslutning. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.
Uttal, satsmelodi och sambandet mellan betoning och betydelse. Svenska språkets uttal i jämförelse med andra språk eleven kan.
Berättande texter och sakprosatexter:
Berättande texter och poetiska texter för barn och unga. Texter i form av skönlitteratur, lyrik, dramatik, sagor och myter. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Berättande texters budskap, språkliga drag och typiska uppbyggnad med parallellhandling och tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt deras ord och begrepp.
Några skönlitterärt betydelsefulla barn- och ungdomsboksförfattare och deras verk.
Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbyggnad, typiska språkliga drag samt deras ord och begrepp.
Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel webbtexter, spel och tv-program. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
Texter i digitala miljöer, till exempel texter med länkar och andra interaktiva funktioner.
Språkbruk:
Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel tankekartor och stödord.
Ord, symboler och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Ord och begrepp i skolans ämnen och i vardagsspråk. Synonymer och motsatsord.
Ords klassificering i över- och underordning, till exempel kläder - tröja.
Skillnader i språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket syfte, till exempel skillnader mellan att skriva ett personligt sms, ett inlägg i sociala medier och att skriva en faktatext.
Ansvarsfullt agerande vid kommunikation i digitala och andra medier och i olika sammanhang.
Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel grafiska modeller och stödord.
Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Ord och begrepp i både vardags- och skolspråk. Flertydiga ord, ords inbördes relationer, ords klassificering i över- och underordning samt ords betydelseomfång i jämförelse med andra språk eleven kan.
Ordspråk och talesätt i jämförelse med andra språk eleven kan. Fasta fraser och liknelser.
Formellt och informellt språk. Skillnader i språkanvändning beroende på mottagare, syfte och sammanhang. Ansvarsfullt agerande vid kommunikation i digitala och andra medier.
Informationssökning och källkritik:
Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och via sökmotorer på internet.
Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och i söktjänster på internet.
Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
Texter:
Skönlitteratur för barn och unga från olika tider, från Sverige och övriga världen. Lyrik, dramatik, sagor och myter. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Berättande texters budskap, språkliga drag och uppbyggnad. Tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt dialoger. Texternas ord och uttryck.
Några skönlitterärt betydelsefulla barn- och ungdomsboksförfattare och deras verk.
Sakprosatexter för barn och unga. Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter. Texternas innehåll, uppbyggnad, typiska språkliga drag samt deras ord och begrepp.
Muntliga texter, till exempel radioprogram för barn och ungdomar samt inlästa texter.
Texter som kombinerar ord, bild och ljud samt texter i digitala miljöer. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
Användningsområde
Övning
Lektionsupplägg
Fristående lektioner
Elevexempel
Prov
Muntlig övning
Muntligt prov
Powerpoint och föreläsning
Pedagogisk planering
Videoföreläsning
Inspiration
Projektarbete
Uppgift kopplad till läromedel
Övningsprov
Övningar
Förklaringar
Elevexempel
Årskurs 4-6
Svenska som andraspråk
Filtrera
6 uppladdningar
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Tabell
Lista
Babben Larsson-Arbetsblad till "Tillbaka till skolbänken"
Det här arbetsbladet kan användas som en del av undervisningen eller vid självstudier för att träna olika förmågor. Du kan själv anpassa innehållet så det passar ditt ämne och skolår. I bladet hittar du: Quizfrågor med facit diskussionsfrågor skrivuppgift Undersök mer
Lära Nu
Arbeta med mångfald, jämlikhet och jämställdhet!
Här har vi samlat material som du som pedagog kan använda till dina elever i klassrummet eller som ni som arbetskollegor kan använda i personalrummet eller i arbetsgruppen. Du hittar bland annat affischer att sätta upp, övningar och videos att visa. Har du tankar eller önskemål om material som du skulle önska till er skola? Maila hello@likaolikametoden.se. https://www.likaolikametoden.se/material-till-skolpersonal/
Mary Juusela
[KOPIA] MusikMagi light - Sjung! För att lära dig läsa bli en tryggare individ!
Årskurs 4-6
Sätt på en låt på youtube med text. Låt eleverna stå upp och sjunga den. När de kan låten skriver de texten i en skrivbok. Gå igenom begrepp/meningsuppbyggnad/stavning/vokaler etc. Låt eleverna sjunga låten i en karaoke-version med skrivboken som stöd. Prata om vad låten handlar om. Låt eleverna ha konsert med de låtar som de lärt sig.
JH
Johan Hedlund
Lärmiljö för var och en - podd och länkar vidare
Årskurs 4-6
Hur skapar vi en lärmiljö - en miljö där vi lär oss - anpassad efter våra olikheter och efter vad som ska göras?
Magnus Blixt
Projektarbete ta in elevernas intresse genom Panziod.
Årskurs 4-6
I dagens video visar vi hur man gör ett intro till en video. Hoppas ni tycker om den! Tutorial: Hur gör man ett intro med hjälp av Panzoid.
Alisa Fast
Ett elevexempel - Elevprojekt i årskurs 6 - Streaks i Snapchat.
Årskurs 4-6
Ett elevresultat av ett projekt jag har gjort med mina elever. Få in elevernas intresse som Snapchat i undervisningen för att skapa mer intresse. Här har de fått göra Streaks i Snapchat.
Alisa Fast
Vi använder cookies för bästa upplevelse.
Läs mer om vår cookiepolicy här.
Accept necessary
Hantera cookies
Acceptera alla