Vill du bli en Master Teacher - ansök här »
Logga in
Toggle meny
Logga in
Årskurs F-3
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Gymnasiet
Hur det fungerar
Filtrera
Rensa
Stäng
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Centralt innehåll
Läsa och skriva:
Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
Olika sätt att bearbeta egna och gemensamma texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
Handstil samt att skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av digitala verktyg.
Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
Hur man använder ordböcker och digitala verktyg för stavning och ordförståelse.
Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå och tolka ord, begrepp och texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, både det direkt uttalade och sådant som är indirekt uttryckt.
Sammanfattning av texter.
Resonemang om texter med koppling till sammanhang inom och utanför texten samt till den egna läsupplevelsen.
Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
Bearbetning av egna och gemensamma texter till innehåll och form. Att ge och ta emot respons på texter.
Handstil och att skriva med digitala verktyg.
Språkliga strukturer och normer. Meningsbyggnad, med huvudsatser, bisatser och skiljetecken samt textbindning med hjälp av sambandsord. Stavning, ords böjningsformer och ordklasser.
Ordböcker och digitala verktyg för stavning och ordförståelse.
Tala, lyssna och samtala:
Att argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser.
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.
Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser.
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Disposition med inledning, innehåll och avslutning. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.
Berättande texter och sakprosatexter:
Berättande texter och poetiska texter för barn och unga från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Texter i form av skönlitteratur, lyrik, dramatik, sagor och myter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Berättande texters budskap, språkliga drag och typiska uppbyggnad med parallellhandling och tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt dialoger.
Några skönlitterärt betydelsefulla barn- och ungdomsboksförfattare och deras verk.
Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel webbtexter, spel och tv-program. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
Texter i digitala miljöer, till exempel texter med länkar och andra interaktiva funktioner.
Språkbruk:
Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel tankekartor och stödord.
Ord, symboler och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Skillnader i språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket syfte, till exempel skillnader mellan att skriva ett personligt sms, ett inlägg i sociala medier och att skriva en faktatext.
Ansvarsfullt agerande vid kommunikation i digitala och andra medier och i olika sammanhang.
Språkbruk i Sverige och Norden. Några varianter av regionala skillnader i talad svenska. Några kännetecknande ord och begrepp i de nordiska språken samt skillnader och likheter mellan dem. Vilka de nationella minoritetsspråken är.
Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel grafiska modeller och stödord.
Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Formellt och informellt språk. Skillnader i språkanvändning beroende på mottagare, syfte och sammanhang. Ansvarsfullt agerande vid kommunikation i digitala och andra medier.
Språkbruk i Sverige och Norden. Några svenska dialekter. De nordiska grannspråken. De nationella minoritetsspråken i Sverige.
Informationssökning och källkritik:
Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och via sökmotorer på internet.
Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och i söktjänster på internet.
Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
Texter:
Skönlitteratur för barn och unga från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Lyrik, dramatik, sagor och myter. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Berättande texters budskap, språkliga drag och uppbyggnad. Tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt dialoger.
Några skönlitterärt betydelsefulla barn- och ungdomsboksförfattare och deras verk.
Sakprosatexter för barn och unga. Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
Texter som kombinerar ord, bild och ljud samt texter i digitala miljöer. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
Användningsområde
Övning
Lektionsupplägg
Fristående lektioner
Elevexempel
Prov
Muntlig övning
Muntligt prov
Powerpoint och föreläsning
Pedagogisk planering
Videoföreläsning
Inspiration
Projektarbete
Uppgift kopplad till läromedel
Övningsprov
Övningar
Förklaringar
Elevexempel
Årskurs 4-6
Svenska
Filtrera
31 uppladdningar
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Tabell
Lista
Gissa vem!
Årskurs 4-6
1
Instruerande texter kan användas till många roliga och spännande uppgifter! I lektionsplaneringen Gissa vem! får eleverna skriva om sig själva i en instruerande text uppbyggd av numrerade steg i kronologisk ordning.
Siv Fagervall
Babben Larsson-Arbetsblad till "Tillbaka till skolbänken"
Det här arbetsbladet kan användas som en del av undervisningen eller vid självstudier för att träna olika förmågor. Du kan själv anpassa innehållet så det passar ditt ämne och skolår. I bladet hittar du: Quizfrågor med facit diskussionsfrågor skrivuppgift Undersök mer
Lära Nu
Daniel Paris- Arbetsblad till "Tillbaka till skolbänken"
Arbetsblad till "Tillbaka till skolbänken"
Lära Nu
Magdalena Andersson- Arbetsblad till "Tillbaka till skolbänken"
Det här arbetsbladet kan användas som en del av undervisningen eller vid självstudier för att träna olika förmågor. Du kan själv anpassa innehållet så det passar ditt ämne och skolår. I bladet hittar du: Quizfrågor med facit, diskussionsfrågor, skrivuppgift och undersök mer.
Lära Nu
Tara Moshizi– Arbetsblad till "Tillbaka till skolbänken"
Det här arbetsbladet kan användas som en del av undervisningen eller vid självstudier för att träna olika förmågor. Du kan själv anpassa innehållet så det passar ditt ämne och skolår. I bladet hittar du: Quizfrågor med facit, diskussionsfrågor, skrivuppgift och undersök mer.
BK
Beata Kull
Värdegrund
Årskurs 4-6
1
Intersektionella värdegrundskort till SANT eller FALSKT.
Daniel Ekmark
Tareq Taylor – Arbetsblad till Tillbaka till skolbänken
Det här arbetsbladet kan användas som en del av undervisningen eller vid självstudier för att träna olika förmågor. Du kan själv anpassa innehållet så det passar ditt ämne och skolår. I bladet hittar du: Quizfrågor med facit, diskussionsfrågor, skrivuppgift och undersök mer.
Lära Nu
Provsmakning av böcker!
Årskurs 4-6
1
Syftet med "provsmakningen" är att eleverna tillsammans övar att undersöka böcker på samma sätt som man automatiskt bör göra när man väljer en bok att läsa, dvs studera framsidan, läsa baksidan och någon rad av texten samt reflektera över om det här verkar spännande eller intressant!
Siv Fagervall
Ljudet av...dikter!
Årskurs 4-6
Ett kreativt arbete med diktskrivning utifrån spännande, ovanliga eller kanske till och med oupptäckta ljud.
Siv Fagervall
Tolka ordspråket: Att förlita sig på sig själv är att dubbla sin förmåga
Årskurs 4-6
Ett lektionsunderlag i svenska, där värdegrundsarbetet och den demokratiska processen inkluderas naturligt. Eleverna arbetar med ordspråket i flera steg som bland annat tränar det egna tänkandet, att sätta ord på sina tankar, självförtroende, självkänsla, gruppklimat, skriva, illustrera, tala, lyssna, samtala och göra reflektioner. Passar från år 3 och uppåt.
Ulrika Hansén
Muntlig övning - argumentera
Årskurs 4-6
1
En övning som engagerar och ger eleverna möjlighet att öva argumentationsteknik. Aktiviteten passar bra i ett inledande arbete med argumenterande texter.
Siv Fagervall
Läsförståelsestrategier
Årskurs 4-6
Häfte som behandlar de olika läsförståelsestrategierna. Kan också användas som planscher att sätta upp i klassrummet under arbetsområdet.
Louise Korse
Guide till källkritik
Årskurs 4-6
En plansch som enkelt förklarar de fem källkritiska frågorna: vem, varför, vad, när och hur.
Louise Korse
Resonemangsförmåga
Årskurs 4-6
Det är viktigt att eleverna kan förklara och utveckla sina tankar tidigt. Till hjälp har jag hängt upp resonemangsplanscher i klassrummet. Varje vecka arbetar vi med en "SO-fråga" där jag ställer en fråga som eleverna (muntligt eller skriftligt) ska utveckla sina tankar kring och motivera varför de tycker som de gör. Det har redan nu (vt åk 4) visat fina resultat vid bedömningsuppgifter.
Louise Korse
Källkritik
Årskurs 4-6
Källkritik är nu viktigare än någonsin. Många av elevernas främsta källa är sociala medier, så som TikTok och instagram. För att eleverna ska lära sig att navigera på internet har jag skapat en uppgift där eleverna får undersöka en webbplats. De får börja med sin egen kommuns hemsida för att därefter vidga vyerna och titta på webbplatser som inte är lika säkra. Eleverna övar sin resonemangförmåga och sin förmåga att värdera olika källor.
Louise Korse
En resa i Europa
Årskurs 4-6
I samband med att man arbetar med Europa på geografilektionerna kan man kombinera det med denna svenskuppgift där eleven sk ge sig ut på en egen resa i Europa och berätta om sina upplevelser och om länderna.
Jeanette Wiberg
Faktatext
Årskurs 4-6
Lite punkter om vad man ska tänka på när man skriver en faktatext om en person eller plats.
Pauline Blank
Att arbeta med ordspråk och citat
Årskurs 4-6
6 minuter & 40 sekunders information (Pecha Kucha) som förklarar hur arbetsverktyget fungerar och vilka vinster det kan ge. Arbetssättet är lätt att anpassa efter mottagare och ålder och passar från år 3 och uppåt i grundskolan. (Lektionsunderlag att använda finns sedan under rubriken Tolka ordspråket...)
Ulrika Hansén
Tolka ordspråket Som man sår får man skörda
Årskurs 4-6
Ett lektionsunderlag i svenska, där värdegrundsarbetet och den demokratiska processen inkluderas naturligt. Eleverna arbetar med ordspråket i flera steg som bland annat tränar det egna tänkandet, att sätta ord på sina tankar, skriva, illustrera, tala, lyssna, samtala och göra reflektioner. Passar från år 3 och uppåt.
Ulrika Hansén
Underlag som stöd för att utveckla elevernas skrivande gällande berättande texter.
Årskurs 4-6
Dokumentet kan användas som underlag för att tydliggöra elevens styrkor i skrivandet men också för att tillsammans välja nya utmaningar.
Siv Fagervall
Lekfullt diktande utifrån en rytmisk struktur.
Årskurs 4-6
Ett fristående lektionsupplägg för att skriva dikter samt en beskrivning av hur en diktparad kan genomföras.
Siv Fagervall
Intervjua en karaktär!
Årskurs 4-6
Intervjufrågor och fem övningar som enkelt kan användas före eller efter lässtunder, både vid enskild och gemensam läsning.
Siv Fagervall
DE/DEM affisch
Årskurs 4-6
2
Affisch om vad man kan "byta ut" de eller dem med.
Johan Fridlund
Alla hjärtans-quiz
Årskurs 4-6
Digitala quiz att göra på alla hjärtans dag...
Tina Lauvall
SCHEMABILDER
Årskurs 4-6
Passar det mesta klasserna. Schemabilder för att ha som bildstöd i klassrummet. Kan även skrivas ut mindre för anpassningar till enskilda elever.
Hannah Vacietis
Tolka ordspråket: Främlingar är vänner som du ännu inte känner
Årskurs 4-6
Ett lektionsunderlag som fungerar utmärkt att använda som uppstartsövning vid terminstart och med stor fördel i en ny grupp. Arbetet med det här ordspråket fungerar bra som brobyggare mellan elever och hjälper till i processen med att lära känna varandra för mer än det som syns utanpå. Ordspråkstolkningarna anpassas naturligt efter ålder och mognad. Alla kan delta då varje enskild tolkning görs utifrån där man själv är i mognad samt utifrån de livserfarenheter och tankar man själv har.
Ulrika Hansén
Svenska & Värdegrundsarbete med PADDINGTON
Årskurs 4-6
1
Tillsammans med Paddington tar man igen detta arbete upp värdegrundsfrågor, demokrati, främlingsfientlighet, utanförskap mm. I ämnet svenska och SO följer vi vår lilla björn genom att lyssna på radioteaterns Paddington och skriva och diskutera ytterst viktiga frågor. Denna björn kom via havet från Peru till England och hade turen att få följa med familjen Brown hem. Paddington är även ett härlig karaktär att arbeta med när man jobbar med värdegrundsfrågor och mänskliga rättigheter. Med en värld där över 50 miljoner människor är på flykt och med en ökad flyktingström till Sverige ställer detta höga krav på alla i samhället. Vi märker av en allt större och öppnare främlingsfientlighet både i samhället och i skolan. Därför behöver vi börja tidigt att tala om dessa frågor i skolan.
Anna Sterlinger
Tolka ordspråket Du behöver inte släcka någon annans ljus för att din egen låga ska lysa klarare
Årskurs 4-6
Ett ordspråk som fungerar bra som verktyg att använda mot kränkningar, mobbing och utanförskap. Både förebyggande och i aktuella situationer. Tips: Sätt gärna in det i ett större sammanhang, t.ex. genom att först läsa Den fula ankungen av HC Andersen och diskutera den.
Ulrika Hansén
MusikMagi light - Sjung! För att lära dig läsa bli en tryggare individ!
Årskurs 4-6
Sätt på en låt på youtube med text. Låt eleverna stå upp och sjunga den. När de kan låten skriver de texten i en skrivbok. Gå igenom begrepp/meningsuppbyggnad/stavning/vokaler etc. Låt eleverna sjunga låten i en karaoke-version med skrivboken som stöd. Prata om vad låten handlar om. Låt eleverna ha konsert med de låtar som de lärt sig.
JH
Johan Hedlund
Lärmiljö för var och en - podd och länkar vidare
Årskurs 4-6
Hur skapar vi en lärmiljö - en miljö där vi lär oss - anpassad efter våra olikheter och efter vad som ska göras?
Magnus Blixt
Fortbildningsbiblioteket https://steinberg.se/samlingar/
Årskurs 4-6
Söker du stöd och startpunkter till pedagogiska samtal inom din verksamhet finns mycket att hämta i Fortbildningsbiblioteket som finns på steinberg.se. Använd på arbetslagsträffar, inom ämnesgrupper, på APT-träffar och interna studiedagar. Det finns drygt 400 text och video-filer. Prata pedagogik och din profession! Det står årsurs 4-6, men det finns material från förskolan upp till gymnasieskolan. Ta en titt på https://steinberg.se/samlingar/ Läs mera o på steinberg.se/vad-ar-fortbildning
John Steinberg
Vi använder cookies för bästa upplevelse.
Läs mer om vår cookiepolicy här.
Accept necessary
Hantera cookies
Acceptera alla