Filtrera
Sortera efter:

Senaste (desc)

Centralt innehåll

Läsa och skriva:

Tala, lyssna och samtala:

Berättande texter och sakprosatexter:

Språkbruk:

Informationssökning och källkritik:

Texter:

Användningsområde

Årskurs 4-6

Svenska

31 uppladdningar

Sortera efter:

Senaste (desc)

  • Gissa vem! Årskurs 4-6
    Instruerande texter kan användas till många roliga och spännande uppgifter! I lektionsplaneringen Gissa vem! får eleverna skriva om sig själva i en instruerande text uppbyggd av numrerade steg i kronologisk ordning.
    Användarbild
    MasterTeacher
    Siv Fagervall
  • Det här arbetsbladet kan användas som en del av undervisningen eller vid självstudier för att träna olika förmågor. Du kan själv anpassa innehållet så det passar ditt ämne och skolår. I bladet hittar du: Quizfrågor med facit diskussionsfrågor skrivuppgift Undersök mer
    Användarbild
    MasterTeacher
    Lära Nu
  • Arbetsblad till "Tillbaka till skolbänken"
    Användarbild
    MasterTeacher
    Lära Nu
  • Det här arbetsbladet kan användas som en del av undervisningen eller vid självstudier för att träna olika förmågor. Du kan själv anpassa innehållet så det passar ditt ämne och skolår. I bladet hittar du: Quizfrågor med facit, diskussionsfrågor, skrivuppgift och undersök mer.
    Användarbild
    MasterTeacher
    Lära Nu
  • Det här arbetsbladet kan användas som en del av undervisningen eller vid självstudier för att träna olika förmågor. Du kan själv anpassa innehållet så det passar ditt ämne och skolår. I bladet hittar du: Quizfrågor med facit, diskussionsfrågor, skrivuppgift och undersök mer.
    BK
    Beata Kull
  • Värdegrund Årskurs 4-6
    Intersektionella värdegrundskort till SANT eller FALSKT.
    Användarbild
    MasterTeacher
    Daniel Ekmark
  • Det här arbetsbladet kan användas som en del av undervisningen eller vid självstudier för att träna olika förmågor. Du kan själv anpassa innehållet så det passar ditt ämne och skolår. I bladet hittar du: Quizfrågor med facit, diskussionsfrågor, skrivuppgift och undersök mer.
    Användarbild
    MasterTeacher
    Lära Nu
  • Syftet med "provsmakningen" är att eleverna tillsammans övar att undersöka böcker på samma sätt som man automatiskt bör göra när man väljer en bok att läsa, dvs studera framsidan, läsa baksidan och någon rad av texten samt reflektera över om det här verkar spännande eller intressant!
    Användarbild
    MasterTeacher
    Siv Fagervall
  • Ett kreativt arbete med diktskrivning utifrån spännande, ovanliga eller kanske till och med oupptäckta ljud.
    Användarbild
    MasterTeacher
    Siv Fagervall
  • Ett lektionsunderlag i svenska, där värdegrundsarbetet och den demokratiska processen inkluderas naturligt. Eleverna arbetar med ordspråket i flera steg som bland annat tränar det egna tänkandet, att sätta ord på sina tankar, självförtroende, självkänsla, gruppklimat, skriva, illustrera, tala, lyssna, samtala och göra reflektioner. Passar från år 3 och uppåt.
    Användarbild
    MasterTeacher
    Ulrika Hansén
  • En övning som engagerar och ger eleverna möjlighet att öva argumentationsteknik. Aktiviteten passar bra i ett inledande arbete med argumenterande texter.
    Användarbild
    MasterTeacher
    Siv Fagervall
  • Häfte som behandlar de olika läsförståelsestrategierna. Kan också användas som planscher att sätta upp i klassrummet under arbetsområdet.
    Användarbild
    MasterTeacher
    Louise Korse
  • En plansch som enkelt förklarar de fem källkritiska frågorna: vem, varför, vad, när och hur.
    Användarbild
    MasterTeacher
    Louise Korse
  • Det är viktigt att eleverna kan förklara och utveckla sina tankar tidigt. Till hjälp har jag hängt upp resonemangsplanscher i klassrummet. Varje vecka arbetar vi med en "SO-fråga" där jag ställer en fråga som eleverna (muntligt eller skriftligt) ska utveckla sina tankar kring och motivera varför de tycker som de gör. Det har redan nu (vt åk 4) visat fina resultat vid bedömningsuppgifter.
    Användarbild
    MasterTeacher
    Louise Korse
  • Källkritik Årskurs 4-6
    Källkritik är nu viktigare än någonsin. Många av elevernas främsta källa är sociala medier, så som TikTok och instagram. För att eleverna ska lära sig att navigera på internet har jag skapat en uppgift där eleverna får undersöka en webbplats. De får börja med sin egen kommuns hemsida för att därefter vidga vyerna och titta på webbplatser som inte är lika säkra. Eleverna övar sin resonemangförmåga och sin förmåga att värdera olika källor.
    Användarbild
    MasterTeacher
    Louise Korse
  • En resa i Europa Årskurs 4-6
    I samband med att man arbetar med Europa på geografilektionerna kan man kombinera det med denna svenskuppgift där eleven sk ge sig ut på en egen resa i Europa och berätta om sina upplevelser och om länderna.
    Användarbild
    MasterTeacher
    Jeanette Wiberg
  • Faktatext Årskurs 4-6
    Lite punkter om vad man ska tänka på när man skriver en faktatext om en person eller plats.
    Användarbild
    MasterTeacher
    Pauline Blank
  • 6 minuter & 40 sekunders information (Pecha Kucha) som förklarar hur arbetsverktyget fungerar och vilka vinster det kan ge. Arbetssättet är lätt att anpassa efter mottagare och ålder och passar från år 3 och uppåt i grundskolan. (Lektionsunderlag att använda finns sedan under rubriken Tolka ordspråket...)
    Användarbild
    MasterTeacher
    Ulrika Hansén
  • Ett lektionsunderlag i svenska, där värdegrundsarbetet och den demokratiska processen inkluderas naturligt. Eleverna arbetar med ordspråket i flera steg som bland annat tränar det egna tänkandet, att sätta ord på sina tankar, skriva, illustrera, tala, lyssna, samtala och göra reflektioner. Passar från år 3 och uppåt.
    Användarbild
    MasterTeacher
    Ulrika Hansén
  • Dokumentet kan användas som underlag för att tydliggöra elevens styrkor i skrivandet men också för att tillsammans välja nya utmaningar.
    Användarbild
    MasterTeacher
    Siv Fagervall
  • Ett fristående lektionsupplägg för att skriva dikter samt en beskrivning av hur en diktparad kan genomföras.
    Användarbild
    MasterTeacher
    Siv Fagervall
  • Intervjufrågor och fem övningar som enkelt kan användas före eller efter lässtunder, både vid enskild och gemensam läsning.
    Användarbild
    MasterTeacher
    Siv Fagervall
  • DE/DEM affisch Årskurs 4-6
    Affisch om vad man kan "byta ut" de eller dem med.
    Användarbild
    MasterTeacher
    Johan Fridlund
  • Digitala quiz att göra på alla hjärtans dag...
    Användarbild
    MasterTeacher
    Tina Lauvall
  • SCHEMABILDER Årskurs 4-6
    Passar det mesta klasserna. Schemabilder för att ha som bildstöd i klassrummet. Kan även skrivas ut mindre för anpassningar till enskilda elever.
    Användarbild
    MasterTeacher
    Hannah Vacietis
  • Ett lektionsunderlag som fungerar utmärkt att använda som uppstartsövning vid terminstart och med stor fördel i en ny grupp. Arbetet med det här ordspråket fungerar bra som brobyggare mellan elever och hjälper till i processen med att lära känna varandra för mer än det som syns utanpå. Ordspråkstolkningarna anpassas naturligt efter ålder och mognad. Alla kan delta då varje enskild tolkning görs utifrån där man själv är i mognad samt utifrån de livserfarenheter och tankar man själv har.
    Användarbild
    MasterTeacher
    Ulrika Hansén
  • Tillsammans med Paddington tar man igen detta arbete upp värdegrundsfrågor, demokrati, främlingsfientlighet, utanförskap mm. I ämnet svenska och SO följer vi vår lilla björn genom att lyssna på radioteaterns Paddington och skriva och diskutera ytterst viktiga frågor. Denna björn kom via havet från Peru till England och hade turen att få följa med familjen Brown hem. Paddington är även ett härlig karaktär att arbeta med när man jobbar med värdegrundsfrågor och mänskliga rättigheter. Med en värld där över 50 miljoner människor är på flykt och med en ökad flyktingström till Sverige ställer detta höga krav på alla i samhället. Vi märker av en allt större och öppnare främlingsfientlighet både i samhället och i skolan. Därför behöver vi börja tidigt att tala om dessa frågor i skolan.
    Användarbild
    MasterTeacher
    Anna Sterlinger
  • Ett ordspråk som fungerar bra som verktyg att använda mot kränkningar, mobbing och utanförskap. Både förebyggande och i aktuella situationer. Tips: Sätt gärna in det i ett större sammanhang, t.ex. genom att först läsa Den fula ankungen av HC Andersen och diskutera den.
    Användarbild
    MasterTeacher
    Ulrika Hansén
  • Sätt på en låt på youtube med text. Låt eleverna stå upp och sjunga den. När de kan låten skriver de texten i en skrivbok. Gå igenom begrepp/meningsuppbyggnad/stavning/vokaler etc. Låt eleverna sjunga låten i en karaoke-version med skrivboken som stöd. Prata om vad låten handlar om. Låt eleverna ha konsert med de låtar som de lärt sig.
    JH
    MasterTeacher
    Johan Hedlund
  • Hur skapar vi en lärmiljö - en miljö där vi lär oss - anpassad efter våra olikheter och efter vad som ska göras?
    Användarbild
    MasterTeacher
    Magnus Blixt
  • Söker du stöd och startpunkter till pedagogiska samtal inom din verksamhet finns mycket att hämta i Fortbildningsbiblioteket som finns på steinberg.se. Använd på arbetslagsträffar, inom ämnesgrupper, på APT-träffar och interna studiedagar. Det finns drygt 400 text och video-filer. Prata pedagogik och din profession! Det står årsurs 4-6, men det finns material från förskolan upp till gymnasieskolan. Ta en titt på https://steinberg.se/samlingar/ Läs mera o på steinberg.se/vad-ar-fortbildning
    Användarbild
    MasterTeacher
    John Steinberg
  • Vi använder cookies för bästa upplevelse. Läs mer om vår cookiepolicy här.